Draaman keinoja

Menetelmän nimi: Draaman keinoja engl. Enacting

Mistä on kyse?

Testataan ideaa, tuotetta tai palvelua näyttelemällä siihen liittyviä tilanteita. Näytellään ja kokeillaan kuinka asiakkaat tulisivat toimimaan vastaavissa tilanteissa. Menetelmä antaa mahdollisuuden testata ideaa joko ryhmän kesken tai asiakkaiden kanssa.

 

Mitä saat?

Voidaan testata olemassa olevaa ideaa, kehittää sitä edelleen ja havainnoida sen haasteita sekä mahdollisuuksia. Voidaan kokeilla erilaisia vuorovaikutuksen tapoja ja toteuttaa sama tilanne eri tavoin ja luoda uusia ideoita. Kokeilemalla eläytymällä itse tilanteeseen voidaan testata onko idea uskottava ja pohtia myös miten tietynlainen asiakas voisi tilanteessa toimia.

 

Miten käytät?

Suunnitellaan vuorovaikutustilanteet, roolit ja näytellään tilanne. Voidaan näytellä esimerkiksi erilaisia ideaan liittyviä asiakaspalvelun tilanteita, kuten kaupan kassalla tai ravintolassa asiointi. Havainnoidaan ja kirjataan ylös, mikä toimii ja mikä ei, millaisia uusia ideoita syntyy oikean palvelutilanteen lavastamisen kautta. Työskentelyssä voidaan ottaa mukaan oikeita asiakkaita tai näyttelijöitä elävöittämään työskentelyä. Näytelty tilanne voidaan myös kuvata ja analysoida tilannetta nauhalta jälkikäteen.

Tässä voidaan hyödyntää aiemmin kuvattua esimerkkiasiakas menetelmää. Dramatisointiin voidaan ottaa mukaan luotuja esimerkkiasiakkaita henkilöiksi tai laatia uusia tätä tarkoitusta varten.

Jätä kommentti